Na czym polega fleksitarianizm?

Fleksitarianizm to pojęcie, które coraz częściej pojawia się w dyskusjach dotyczących zdrowej diety. To zagadkowo brzmiące określenie wywodzi się z języka angielskiego – pochodzi od słowa flexible, które tłumaczy się jako elastycznygiętki. Co to znaczy, że dieta jest elastyczna? Przekonamy się o tym już za chwilę!

Fleksitarianin – wegetarianin w połowie

Fleksitarianizm często określany jest jako elastyczny wegetarianizm. Osoby, które go stosują, nie wykluczają całkowicie mięsa ze swojej diety, jednak ograniczają ilość, w jakiej je przyjmują. W praktyce zwykle wygląda to tak, że fleksitarianie jedzą mięso jedynie podczas szczególnych okazji, na przykład podczas rodzinnych obiadów, wyjść do restauracji, wesel, przyjęć. W domu, kiedy sami przygotowują swoje posiłki, wybierają raczej warzywa, owoce, ziarna i nabiał.

Popularność fleksitarianizmu

Dieta fleksitariańska cieszy się rosnącym powodzeniem i… nic w tym dziwnego! W przeciwieństwie do wegetarianizmu czy weganizmu jest ona dość łatwa do wprowadzenia w życie. Nie istnieją odgórne zasady, mówiące, ile razy w tygodniu czy miesiącu fleksitarianin może zjeść mięso. Nie narzuca się odgórnie, czy zjadane mięso, powinno być smażone, pieczone czy gotowane. Wszystko zależy od… osobistych wyborów fleksitarianina.

Fleksitarianizm – dobry wybór dla każdego?

Elastyczny wegetarianizm to doskonała propozycja dla osób, które z jednej strony chciałyby wprowadzić zdrowsze opcje do swojego menu, a z drugiej nie wyobrażają sobie całkowitej rezygnacji z mięsa. Jak pokazują badania, zmniejszenie ilości mięsa w diecie korzystnie wpływa niemalże na wszystkie funkcje organizmu. Związane jest to przede wszystkim ze zmniejszeniem spożycia szkodliwych substancji, jakie znajdują się w mięsie i jego przetworach. Mowa tutaj m.in. o azotanach, fosforanach, siarczanach czy antybiotykach.

Co więcej, zastąpienie (przynajmniej częściowe) mięsa produktami roślinnymi, to obniżenie ilości nasyconych kwasów tłuszczowych w diecie, a zwiększenie spożycia błonnika, witamin, minerałów i „dobrych”, nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zmiana ta pociąga za sobą szereg korzyści zdrowotnych, m.in.:

  • Zmniejszenie ryzyko wystąpienia chorób serca i układu krążenia.
  • Zapobieganie nadwadze i otyłości (dzięki zmniejszonej kaloryczności posiłków).
  • Zmniejszenie ryzyka wystąpienia określonych rodzajów nowotworów.
  • Wyregulowanie pracy układu pokarmowego i zwiększenie perystaltyki jelit.

Fleksitarianizm to nie tylko bardzo zdrowy, ale także bezpieczny sposób odżywiania. Przekonaj się, czy sprawdzi się on w Twoim życiu!